FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/06/2017

Uthyrning inneboende

Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig med min fråga.

Jag har en 3a i centrala Trelleborg

Får jag hyra ut 1 rum , jag tänker naturligvis betala skatt och ha en skälig hyra men behöver jag tillstånd av styrelsen? Detta är alltså inte en fråga om en andrahandsuthyrning.

Jag kommer själv att bo kvar i lägenheten, lyckligtvis är planlösningen sådan att man inte störs av varandra, men kök kommer att vara gemensamt uttrymme. Och större delen av lägenheten kommer att nyttjas av mig själv.

Tacksam för svar!

Mvh

Alex

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer att det inte blir fråga om en andrahandsuthyrning. Detta av den anledningen att du själv bor kvar i bostaden. Du behöver därmed inte söka tillstånd hos bostadsrättsföreningen.

Ett tips är att skriva ett avtal med den som ska vara inneboende. Det kan reglera bl.a. hyreskostnad och tidsperiod.

Vänligen,

Robert GreenRådgivare