Uthyrning i andrahand av andel i samägd bostadsrätt

Hej.

Situation - bostadsrätt ägs av 2 personer, vardera har 50%. En av ägarna vill hyra ut sitt del i andrahand. Den andra ägaren vill inte ha någon okänd person som kommer att hyra.

Vad gäller? Vilka rättigheter har ägare nr.2?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en av två ägare till en bostadsrätt kan hyra ut sin andel utan den andras tillstånd. Regler om detta hittas i Samäganderättslagen.

Samäganderättslagen finns för att enkelt lösa konflikter som kan uppstå mellan samägare. Som ett direkt svar på din fråga framgår det av 2 § i lagen att för att någon av samägarna ska kunna förfoga över egendomen så krävs alla delägares samtycke. Med "förfoga" i lagtexten avses bland annat just uthyrning. I den fråga du ställt så gäller därför att den andra ägaren måste samtycka till att den första personen hyr ut lägenheten i andra hand. Enda undantaget från detta är om den andra ägaren av någon anledning är förhindrad till att utöva sin samtyckesrätt, till exempel på grund av allvarlig sjukdom eller dylikt.

Sammanfattningsvis kan det sägas att om den ena ägaren vill hyra ut sin andel i andra hand måste den andre ägaren lämna sitt samtycke. Den förste ägaren har alltså ingen rätt att "bara" hyra ut sin andel när bostadsrätten ägs gemensamt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia WahlgrenRådgivare