Utgör pengar på ett konto en fordran?

Hej! Måste det röra sig om en fordran i form av en skuld för att preskriptionslagen ska vara tillämplig? Eller kan en fordran också vara exempelvis pengar insatta på ett bankkonto?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om pengar insatta på ett konto kan utgöra en fordran gentemot banken.

Låt säga att du har dina ekonomiska medel insatta på ett konto. Banken har i detta fall redovisningsskyldighet för de pengarna (lagen om redovisningsskyldighet) gentemot dig. Skulle banken på något vid disponera över pengarna på kontot, såtillvida att du skulle förlora pengarna på kontot, så skulle du ha en fordran på banken. Även det faktum att du har dina pengar på ett konto, utan att du förlorar dem, medför att du har en fordran på banken, eftersom banken lånar dina insatta pengar.

Pengar insatta på ett konto utgör alltså en fordran.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare