Utgör det förtal att på internet utpeka en känd person som brottslig?

Om jag, som privatperson, skriver öppet på min Facebook "Stefan Löfven köper horor" och Stefan Löfven ser detta och tar illa upp och anmäler det, är det då troligt att jag blir dömd för det?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar annan uppgift som syftar till att skada en person anseende hos andra kan göra sig skyldig till brottet förtal (5 kap. 1 § BrB). Att påstå att någon köper sex, vilket är brottsligt i Sverige, anses sannolikt som förtal.

Huvudregeln är att åklagare inte får väcka åtal för förtal då detta är ett så kallat målsägandebrott. Detta innebär att åtal endast kan väckas genom målsäganden i fråga, om det inte finns särskilda skäl för att åklagaren ska väcka åtal. Särskilda skäl kan innebära exempelvis att det sker en stor spridning av påståenden på internet eller att påståenden lämnas till personer som känner den som utsätts för förtalet.

Det går inte att svara på hur troligt det är att bli åtalad och dömd för förtal i den situation du beskriver, men det är tydligt att agerandet som sådant skulle utgöra förtal.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Emma BergmanRådgivare