Utgör bohag i fritidshus samboegendom?

Hej Jag och min sambo ska separera. Vi bor just nu i ett hus som jag ägde när hon flytta in. Jag köpte även en fjällstuga jag har renoverat som jag har som fritidshus. Vet att fritidshus inte ingår i sambolagen men det jag undrar är vad som händer med bohaget i fritidshuset? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är sambolagen (SamboL) som reglerar frågor om bohag med mera.

Utgör bohag i fritidshus samboegendom?

Det är sambors gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendom, så länge egendomen har införskaffats för gemensam användning (3 § SamboL). Huvudregeln är därför att om bohag eller bostad har inköpts för att samborna ska kunna nyttja egendomen gemensamt, så ska både bohag och bostad delas lika mellan samborna vid separation (8 § SamboL).

Med bohag menar lagstiftaren egendom såsom möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som används för det gemensamma hemmet. Bohag är därför inte sådant som bara används av den ena sambon (6 § SamboL). Vidare gäller att gemensamt bohag inte är egendom som används för fritidsändamål (7 § SamboL). Med fritidsändamål menar man hobbyredskap, hobbyföremål och även vissa elektroniska apparater. Eftersom sambolagens syfte är att ge ett socialt grundskydd gäller likaså att lagen bara kan tillämpas på sambornas permanentbostad och det bohag som finns i den permanenta bostaden (prop. 2002/03:80 s. 30). Det betyder att bohag som finns i en fritidsbostad, inklusive fritidsbostaden själv, inte utgör samboegendom.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. Bohag i ett fritidshus kan inte utgöra samboegendom som ska delas vid en separation. Anledningen är att sambolagen bara tillämpas på bohag som finns i det gemensamma hemmet.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare