Utgifter vid tjänsteresor ersätts inte

Hej.

Min svärson har fått jobb efter avslutad utbildning på ett litet nystartat företag, det verkar vara lite si och så med ordningen där och jag är orolig att de försöker lura honom. Vilka rättigheter har man om det inte finns kollektivavtal t ex? Arbetsgivaren menar att det "ingår resor i jobbet, även utomlands, där man endast får sin vanliga månadslön och ingen annan ersättning" detta låter i mina öron helt orimligt!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dessvärre för din svärson finns inte någon lagreglering vad gäller ersättning vid tjänsteresor eller traktamenten för ökade levnadskostnader. Beträffande avtal mellan arbetstagare och arbetsgivare som inte omfattas av kollektivavtal råder som huvudregel avtalsfrihet, vilken inte inskränks i ett sådant fall som du beskriver. Ur ett arbetsrättsligt perspektiv finns därför inte mer att utreda i frågan. Det finns skattemässiga aspekter av problemet också, men som jag uppfattar din fråga är det inte dessa du undrar över.

Jag hoppas att det var svar på din fråga.

Ludvig MontanRådgivare