FrågaKÖPRÄTTÖvrigt19/04/2016

Utformning av hyresavtal

Om man vill starta ett AB och där syssla med uthyrning av min Långklänningskollektion. Hur skapar jag juridiskt fungerande avtal mellan mig och hyraren?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inga särskilda formkrav på just hyresavtal men för din, och för hyrestagarens skull, skulle jag råda dig att tydlig förklara i avtalet att det är ett hyresavtal och ett hyresförhållandet som det är fråga om. Det är även rimligt att reglera i avtalet vad vad som händer om de uthyrda klänningarna förstörs, kommer bort, inte lämnas tillbaka i rätt tid osv. för att underlätta för er om det skulle uppstå problem.

Jag skulle även råda dig att börja avtalet med att beskriva vad det är som hyrs ut, pris på uthyrningen, när betalning ska ske, hur lång uthyrningsperioden är etc. För att avtalet ska godkännas av båda parter är det även en vanlig formalitet att avtalet skrivs under av dig som uthyrare och av hyrestagaren om det skulle uppstå oklarheter kring partsviljan gällande hyresavtalet.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att återkomma hit eller till info@lawline.se om du vill ha vidare hjälp.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare