Utformande av äktenskapsförord

Hej,

Jag gifter mig om några veckor och funderar på äktenskapsförord. Jag har ett bankkonto med mina besparingar som jag vill göra till enskild egendom. Måste jag specificera den summa som jag har på mitt konto samt ange kontonummer i förteckning över egendom? Med andra ord, hur detaljerad måste denna förteckning vara för att skyda mig vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget krav på hur detaljerat ett äktenskapsförord ska utformas. Det kan dock i efterhand uppstå svårigheter med att tolka avtalet och utgången kan bli en annan än din ursprungliga avsikt. Det är alltid att föredra att specificera vad du menar i dokumentet så att inga missförstånd kan uppstå. Om det bara är ett bankkonto som du vill göra till din enskilda egendom, kan det rekommenderas att specificera det. Jag rekommenderar att du bland annat anger bank, typ av konto och kontonummer (inkl. clearingnummer). Om du exempelvis öppnar upp ett till konto på din bank, kan onödiga tolkningsutrymmen skapas avseende vilket konto du avsåg vid upprättandet av äktenskapsförordet. Du byter troligtvis inte kontonummer särskilt ofta, varför jag tycker att det kan stå med. Summa pengar förändras dock över tid och det är inte lämpligt att ha med eftersom du då får redigera i äktenskapsförordet med jämna mellanrum, vilket kostar pengar och tar upp onödig tid.

Om du behöver hjälp med att utforma och upprätta ett äktenskapsförord, kan du kika på de skräddarsydda avtal som Lawline har att erbjuda här, eftersom det inte ingår i gratistjänsten.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare