Utfärda samboavtal istället för sambolagen

Hej,

Jag har precis köpt en bostadsrätt och sålt min andra. Nu planerar jag och min pojkvän att flytta ihop i den nya lägenheten, bli sambos. Vi har redan bestämt att skriva bort sambolagen, utfärda ett samboavtal. Min fråga är vad som gäller om vi flyttar in tillsammans, får han då automatiskt någon rätt till egendom? Om han däremot flyttar 6 månader senare, gör det någon skillnad? Ponera att han bor hos mig men är skriven på annan adress det första halvåret.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt sambolagen (se lagen här) (SamboL) är frågan om rätt till egendom aktuell när ett samboförhållande upphör enligt 2 § SamboL, till exempel om samborna flyttar isär.

Enligt 3 § SamboL utgör sambornas gemensamma bostad och bohag samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensamt bruk. Möbler som man tar med sig från sin tidigare lägenhet utgör alltså inte samboegendom. Om någon av samborna begär det, ska bodelning ske när samboförhållandet upphör enligt 8 § SamboL. Då delas samboegendomen upp mellan samborna. Om man som sambor inte vill att bodelning ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen kan de enligt 9 § SamboL avtala om detta, genom ett samboavtal, precis som ni tänkt göra. Om det skulle vara så att du köpt lägenheten för ert gemensamma bruk ingår den i samboegendomen och då ska den delas mellan er om ni delar på er, men väljer ni att avtala om att den inte ska ingå har din pojkvän inte rätt till den oavsett när han flyttar in.

Frågan om din pojkvän har rätt till någon egendom beror egentligen på om egendomen är köpt för gemensamt bruk, i så fall har han rätt till den egendomen. Detta går som sagt att avtala bort. Men för att han ska ha rätt till samboegendomen krävs först och främst att det finns ett samboförhållande enligt SamboL.

Finns det ett samboförhållande? Om din pojkvän bor hos dig men är skriven på annan adress första halvåret gör ingen skillnad då det inte krävs att samborna är skrivna på samma adress för att det ska anses vara i ett samboförhållande. Kraven på ett samboförhållande enligt 1 § SamboL är att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Bor din pojkvän hos dig och ni delar på alla kostnader finns det ett samboförhållande även om han är skriven någon annanstans.

Kort sagt blir svaret på din fråga att din pojkvän har rätt till samboegendomen (bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk) och det spelar ingen roll om han är skriven på annan adress de första 6 månaderna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare