Utfående av arv

Hej! Hur kan jag som bröst arvinge få ut mitt arv? Min far avled i år, 90 år gammal. Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap 1 § Ärvdabalken har du som bröstarvinge en arvsrätt. I samma bestämmelse anges att bröstarvingarna har lika rätt att utfå arv.

I 7 kap 1 § Ärvdabalken utgörs laglotten av hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer en bröstarvinge. Enligt bestämmelsen finns alltid en rätt att utfå sin laglott.

För att en bröstarvinge ska få ut sin laglott måste bröstarvingen påkalla jämkning av testamente, om ett sådant finns, enligt 7 kap 3 § Ärvdabalken. Finns ett testamente och bröstarvingen inte påkallar jämkning inom sex månader från det att man fick ta del av testamentet, förlorar man rätten att utfå laglotten.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare