Utfå ersättning för investerade medel i sambons bostad

Hej, min sambo ska köpa loss sitt föräldrahem med förbehållet att jag inte får rätt till det och att han själv inte får sälja det vidare. Vi planerar att bygga upp vår framtid på denna gård och investera stora pengar i den. Nu undrar jag hur vi ska göra för att jag ska ha rätt till de pengar jag investerar i gården ifall vi av någon anledning skulle gå skilda vägar i framtiden. Jag är den av oss som kommer tjäna mest pengar och således den som sitter på det mesta kapitalet att investera i min sambos gård. Men jag kan ju inte skjuta till alla pengar jag har och sedan inte ha någon som helst rätt till dem. Min sambo har inga andra förmögenheter som han skulle kunna skriva över på mig.

Att gifta oss är inte aktuellt på lång tid framöver.

Jag funderar om det går att skriva att han måste köpa loss mig med samma summa pengar jag investerat samt ränta på dem om det skulle bli så illa att vi en dag går skilda vägar? Vad lägger man en sådan ränta på i så fall? Och hur ska man skriva? Hur ska jag investera pengarna i gården så att det på ett enkelt sätt går att redovisa för hur mycket jag gått in med?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är bra att du har observerat denna fråga då det inte är säkert att du, om du inte hade gjort någonting, skulle kunna ha rätt till det du investerar i bostaden. Just denna fråga har prövats i NJA 1986 s. 513, där en sambo med egna medel hade byggt på den andre sambons fastighet. Tillbyggnaderna sågs som gåvor, varpå sambon inte fick tillbaka något.

För att undvika ett likadant resultat i ert fall så bör ni skriva ett avtal helt enkelt. Ett sådant avtal, med tanke på hur snårigt det kan vara att hålla reda på inköp av byggmaterial, inhyrning av snickare osv, riskerar dock att bli komplicerat. Jag vågar inte i detta forum ge några mer precisa råd för hur ni ska skriva avtalet i ert fall. Jag råder er att istället ta hjälp av en jurist som kan upprätta ett avtal i enlighet med era önskemål. Vi på Lawline har en del tjänster för sådana behov, se här.

Jag hoppas att detta varit till någon hjälp!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare