Utestängning från arbete trots ej saklig grund för uppsägning

Jag blev uppsagd av min chef efter 6 års arbete. Jag har gått till domstol med det här och arbetsdomstolen slår fast vid att min arbetsgivare saknade saklig grund för uppsägning. Nu vägrar min arbetsgivare att ta tillbaka mig eftersom stämningen mellan oss har blivit så dålig. Vad kan jag kräva i det här läget?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om en arbetstagare sägs upp utan saklig grund, ska uppsägningen förklaras ogiltig på yrkande av arbetstagaren enligt 34 § lagen om anställningsskydd(https://lagen.nu/1982:80#R13). Detta innebär att anställningen består på samma villkor som tidigare. Du har även rätt till lön under hela den tid som tvisten pågått, enligt 34 § 2 stycket. Det
specificeras vidare i 37 § att arbetsgivaren inte får utestänga dig från arbetet på grund av de omständigheter som lett till uppsägningen.

Din arbetsgivare har valt att inte rätta sig efter domslutet genom att hindra dig från fortsatt anställning. Anställningsförhållandet
ska därför förklaras som upplöst enligt 39 § om domen vunnit laga kraft, och din möjlighet i det här läget blir att kräva skadestånd. Eftersom du blivit uppsagd efter 6 års arbete, innebär det ett normerande skadestånd på 24 månadslöner,
enligt 39 § 4 stycket.

Jag önskar dig all lycka till!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare