Utesluta syskon från arv?

Hej! Min mamma gick bort för 3 år sen, min pappa gick bort nyligen. Mina syskon vill nu inte att jag ska ärva nåt. När min mamma levde förde hon över några tusen hit och dit till mig, för att jag hade det ekonomiskt dåligt. Hon ville inte att det skulle räknas av på arvet, men det finns inga papper skrivna. På alla år har det ju blivit en del pengar. Själv har jag hjälpt mina föräldrar en gång i tiden med pengar, när jag hade gott om dom. Min ena bror fick alltid med sig 50000kr hem till dom varje år när han hälsade på. Men det finns som sagt inga papper på detta.Hur tycker ni jag ska göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag vill till en börja beklaga sorgen! Vad som gäller vid arvsfördelning finns lagstadgat i Ärvdabalken. Enligt 2 kap 1 § Ärvdabalken tillkommer rätt till arv i första hand den avlidnes barn (bröstarvingar), dvs. du och dina syskon. Barnen har rätt till lika arvslott, vilket innebär att du skall få lika mycket som dina syskon. Ingen kan heller ta över ett arv från en bröstarvinge utan dennes samtycke.

Om din pappa däremot hade upprättat ett giltigt testamente, skulle dessa regler som återfinns i Ärvdabalken träda åt sidan. Med utgångspunkten att inget testamente var upprättat kan en tanke vara att dina föräldraras vilja faktiskt var lika arvslott för alla syskonen.

Mitt råd till dig är att du till en börja tar kontakt med dina syskon och påpekar utifrån dessa regler hur ett arvsskifte ska gå till. Det skulle kunna räcka för att det ska lösa sig då du har stöd i lag. I annat fall får du ta det här vidare då du har rätten att få ut ditt arv!

Vänligen,

Zuzu RabiRådgivare