Utebliven lön under uppsägningstiden

Hej

Jag har ej fått lön under min uppsägnings tid vad gör man?

Jag är tyvärr inte med i något fackligt förbund.

Mvh Christoffer

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För det första rekommenderar jag att du för en dialog med din arbetsgivare. Ibland kan det bero på något misstag som uppstått vid lönehanteringen.

Om detta inte hjälper och dröjsmålet med löneutbetalningen fortsätter bör du vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Förfarandet regleras i lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Du måste då kunna visa på att det föreligger ett avtal mellan dig och din arbetsgivare som utgör grund för fordran som förfallit till betalning, dvs. att det sista betalningsdatumet har passerat. Kronofogdemyndigheten kommer att, efter din ansökan, skicka ett föreläggande om betalning till din arbetsgivare. Arbetsgivaren får sedan svara på detta och eventuellt motsätta sig kravet. Motsätter arbetsgivaren ditt krav kan ärendet på din begäran lämnas vidare till tingsrätten. I samband med ansökan kan du även yrka dröjsmålsränta på din uteblivna lön enligt räntelagen 6 §.

Om arbetsgivaren inte motsätter sig kravet fastställer KFM ditt krav i ett beslut och din arbetsgivare blir förpliktad i och med detta att betala vad du har begärt.

Slutligen rekommenderar jag att du tar kontakt med din arbetsgivare och uppmärksamma denne om ovanstående regler och vad de innebär för konsekvenser.

Nicole CaiRådgivare