Utebliven lön på grund av att jag glömde skicka in lönerapport - vad kan jag göra?

Hej !

Jag har vart anställd på ett hunddagis, 75% 17.250.

Jag avslutade min anställning där den 28:e september med omedelbar verkar pga depression. 25:e Oktober skulle jag således fått min slutlön. Den har inte kommit. Jag tog kontakt med den förra arbetsgivaren som sa att "Jag inte inkommit med någon lönerapport". Enligt arbetsgivarens utsago ska samtliga i personalen den 7:e varje månad skicka ett sms till arbetsgivaren innehållande namn, personnummer, anställningsgrad och eventuella sjuk eller ledighetsdagar. Den 7:e oktober har jag alltså missat detta då jag va hemma pga depression. Jag har inte blivit sjukskriven pga av mitt tillstånd, för jag ville det helt enkelt inte, dumt nog såhär i efterhand :( Enligt arbetsgivaren måste jag vänta på nästa löneperiod. Stämmer det eller finns det nått annat jag kan göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att arbetsgivaren ska betala ut lön till sina anställda är en grundläggande förpliktelse inom ramen för anställningsavtalet. Det finns däremot inga närmare bestämmelser i lagen om hur en sådan utbetalning ska gå till i praktiken, utan det är till viss del upp till varje arbetsplats att utarbeta rutiner kring lönen. Det är i egentlig mening inte fel att därmed kräva av arbetstagarna att de måste ge in en lönerapport för att kunna få ut sin lön.

Att däremot inte få ut sin lön på en hel månad på grund av att man råkat slarva kan te sig oproportionerligt, men samtidigt så skapar säkerligen sena lönerapporter en del olägenheter för arbetsgivaren också. Och eftersom svensk arbetsrätt präglas av att man låter parterna komma fram till gemensamma lösningar och kompromisser är det också svårt att kunna angripa arbetsgivarens handlande rent juridiskt genom att peka på en specifik paragraf.

Vad du bör göra i den här situationen är således att försöka förhandla med arbetsgivaren. Förklara din situation; varför du råkade glömma och varför det är viktigt att du får lönen så snabbt som möjligt. Om du är med i facket ska du vända dig till dem och be dem hjälpa dig.

Behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline på nummer 08-533 300 04. Vi besvarar samtal måndag till fredag från 10.00 till 16.00.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare