Utebliven lön från arbetsgivare

Hej!

Jag fick en anställning på en restaurang som chef i april 2017. Det muntliga avtalet var en månadslön på 40 000 kr. Denna lön betalade arbetsgivaren ut endast tre gånger (april, juli och aug) under den 9-månadersperiod jag jobbade. Totalt är det 93 000 kr i uteblivna löner. Under november gick mitt knä sönder. Ingen kunde göra mina uppgifter så jag ombads fortsätta ändå. På kryckor och värktabletter.... I mitten av december orkade inte inte mitt knä mer och jag fick återigen uppsöka akut sjukvård. Någon sjuklön för andra halvan av december fick jag inte. Sedan gick jag på kryckor i tre månader och var sjukskriven till slutet av april 2018. Jag fick inte heller någon semesterersättning för den tid jag jobbat. Efter mycket tjat fick jag i alla fall lönespecifikationer av arbetsgivaren i slutet av januari 2018. Då hade han uppgivit att jag var timanställd… alltså, inte månadsanställd som vi kom överens om då han erbjöd mig jobbet. Mest irriterande är att jag jobbade extremt mycket och ökade omsättningen på krogen med ca 25%. Det var inte ovanligt att jag hade över 240 timmar arbete i månaden. Nu vill jag alltså ha min avtalade resterande lön på 93 000 kr samt min semesterersättning (12% av 360 000 kr) på 43 000 kr. Han kommer att göra allt för att slippa betala. Idag svarar han inte på samtal och sms. Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag beklagar det du varit med om.

Anställningsavtal
Min första fundering i detta fall är hur ditt anställningsavtal ser ut och vad det säger. Det framgår av frågan att ni muntligen kom överens om månadslönen. Ett muntligt anställnings- eller löneavtal är inte ogiltigt; det är lika bindande som ett skriftligt. Problemet är att det är mycket svårare att bevisa vad ett sådant avtal innehåller, vilket oftast är till arbetstagarens nackdel. Det är därför så oerhört viktigt att alltid skriftligen reglera sådant som rör löner, ledighet, arbetstitel, arbetsuppgifter, övertidsersättning och så vidare innan en anställning påbörjas. Det är en trygghet för dig, och ett sätt att undvika att situationer likt dessa uppstår.

Allmänt om utebliven lön eller semesterersättning
Utifrån det du berättar har arbetsgivaren inte uppfyllt den muntliga överenskommelsen om en fast månadslön på 40 000 kr. Detta utgör ett avtalsbrott. Semesterersättning har heller inte utbetalats, vilket är ett krav enligt semesterlagen. Vidare har heller ingen sjukersättning utbetalats för den period du inte kunnat arbeta med anledning av din knäskada. Det råder alltså ingen tvekan om att, utifrån det du beskriver, arbetsgivaren betett sig felaktigt i detta fall.

Handlingsalternativ för dig
1.
Vänd dig till ditt fackförbund och begär juridisk hjälp. De kan antingen vara behjälpliga i att medla med din arbetsgivare, eller inleda en arbetsrättslig process. Det som gör det lite knepigt i ditt fall är själva bevisningen, eftersom att en del av det du begär inte finns nedskrivet i något avtal. Att du har lönespecifikationerna är dock definitivt till din fördel.

2. Om du mot förmodan inte är med i något fackförbund - något jag starkt rekommenderar att du går med i framöver ifall liknande situationer uppstår - kan du vända dig till en jurist här på Lawline om du behöver juridisk hjälp. Du kan boka tid med en jurist på lawline.se/boka, eller ringa 08-533 300 04 och välja knappval 1.

3. Du kan också på egen hand ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, vilket du hittar mer information om här. Du måste då (något sammanfattat) kunna visa på att det föreligger ett avtal mellan dig och din arbetsgivare som utgör grund för en fordran (det vill säga, din lön, sjukersättning och semesterersättning), att fordran avser pengar och att den har förfallit till betalning (det vill säga, att sista betalningsdatum har passerat).

4. Ett sista alternativ skulle kunna vara att ansöka om att försätta arbetsgivaren i konkurs. I ett sådant fall kan den statliga lönegarantin aktualiseras, vilket du kan läsa mer om här.

Slutsats
Arbetsgivarens beteende i detta fall är givetvis inte godtagbart, och det är inte något du ska behöva gå med på. Genom att inte betala ut din lön så uppfyller arbetsgivaren inte sina skyldigheter gentemot dig. Stå på dig och försök driva igenom din rätt, eftersom att det rör sig om en förhållandevis stor summa pengar.

Om du har några övriga frågor, tveka inte att lämna en kommentar nedan så besvarar jag den så snabbt som möjligt.

Lycka till!

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare