Utebliven lön

Hejsan! Jag har arbetat på ett företag i ungefär 3-4 månader men chefen har "alltid" haft fullt upp och inte hunnit skriva anställningsavtal och lönerna har alltid vart sena. Så jag sa upp mig och bytte jobb, nu när jag ska va fått den sista lönen så svarar han inte och skickar inte över den. Hur ska jag göra? Han skyller på att han inte fått in tid-scheman vilket jag har skickat in och företaget han hyrde ut mig åt har skickat till honom. Jag har sparat att jag skickat in till honom med.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En av arbetsgivarens huvudsakliga skyldigheter i ett anställningsförhållande är att betala ut arbetstagarens lön. Om arbetsgivaren inte fullgör denna skyldighet får du som arbetstagare en fordran mot arbetsgivaren på det belopp som lönen motsvarar.

Eventuellt kan 4§ 3st LAS aktualiseras vilket innebär att du kan frånträda din anställning med omedelbar verkan om arbetsgivaren i väsentlig mån åsidosatt sina ålägganden. Vid en sådan situation kan du ha rätt till skadestånd enligt 38§ LAS.

Jag rekommenderar dig att kontakta din fackförening och be dem om hjälp med hur du ska ta ärendet vidare.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare