Utebliven lön

Hej. Jag undrar hur jag ska gå till väga om jag inte har fått min lön utbetald från företaget jag jobbade på? Har fått lönespec i december och idag fick jag skatte kontroll uppgifter därifrån och enligt den har dom betalat skatt men inte betalat ut lönen. Har varit i kontakt med arbetsgivaren men han är inte direkt så samarbetsvillig. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Att arbetsgivaren försummar sin skyldighet att betala ut lön är ett allvarligt åsidosättande av dennes åligganden mot arbetstagaren. I ett sådant läge har du som arbetstagare rätt att, med omedelbar verkan, frånträda din anställning (4 § 3 st. lagen om anställningsskydd).

Det finns flera tillvägagångssätt för att utkräva sin lön från arbetsgivaren, och du har gjort första steget, nämligen att prata med arbetsgivaren. Trilskas arbetsgivaren eller kan denne inte betala, så bör du vända dig till din eventuella arbetstagarorganisation (facket), som kan hjälpa dig att gå vidare. Du kan även kontakta Kronofogdemyndigheten för att ansöka om ett betalningsföreläggande. Ansökan om betalningsföreläggande kan ske om förfallodatumet har passerat, skulden avser pengar och att förlikning är tillåtet i saken (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I ditt fall går det att ansöka om betalningsföreläggande. För att bevisa din fordrans existens, bör du ha ett anställningsavtal eller/och en lönespecifikation.

Som arbetstagare kan du även ansöka om att din arbetsgivare ska gå i konkurs. Har eller kommer din arbetsgivare inom en snar framtid gå i konkurs, kan du få ut din fordran från den statliga lönegarantin. Slutligen så kan du alltså prata med din arbetsgivare igen, kontakta facket eller/och vända dig till Kronofogdemyndigheten. Det är av vikt att du agerar snabbt, för att inte förlora dina möjligheter att få ut din lön.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare