Utebliven betalning, hjälp med indrivning

Hej.

Jag äger en e-handel och en bedragare handlade från vår sida på faktura på ett företagsnamn och org-nr. Vi levererade varorna till företagets adress vilket även kvitterades under av företagets personal. Därefter har företaget överlämnat varorna till enligt dem en "vän" men som bedrog sedan dom.

Nu står jag här utan både mina varor och mina pengar.

Min fråga nu: Har inte företaget som kvitterade under den spårbara försändelsen ett ansvar att överlämna tillbaka mina varor i samma skick som dem mottog dem?

Det är trots allt deras underskrift att dom har mottagit godset, men nu finns godset inte någonstans mer.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Att mottagaren av varorna blivit bedragen är en tvist han får lösa med sin vän utan din inblandning. En avtalsrättslig grundprincip är att avtal ska hållas och köparen är därför skyldig att betala säljaren för varor som levererats i enighet med avtalet. Eftersom köparen inte betalar i ert fall kan ni få hjälp att driva in skulden genom kronofogdemyndigheten. Detta gör ni enkelt genom att gå in på kronofogdens hemsida och där fylla i ett formulär gällande ansökan om betalningsföreläggande. En sådan ansökan kostar 300kr, men denna summa kan kronofogden också försöka driva in av den betalningsskyldige om du så önskar, skriv i så fall även detta i din ansökan. Ansökan bör vara tillräckligt detaljerad för att kronofogdemyndigheten ska förstå vilket belopp som ska drivas in, varför och av vem. Kronofogden gör dock ingen rättslig prövning av huruvida du har rätt till pengarna eller inte.

Ofta räcker det att kronofogdemyndigheten hör av sig till den betalningsskyldige för att denne ska betala. Men om den betalningsskyldige bestrider betalningsansvar kommer du att meddelas om detta. Du har i detta fall möjlighet att gå vidare med processen till domstol. Beroende på hur stor summa målet gäller tar domstolen ut en avgift på antingen 900kr eller 2800kr för att handlägga ärendet. När du väl har fått en dom kan du återigen vända dig till kronofogden och kräva att myndigheten hjälper dig med verkställigheten (att driva in skulden), kronofogden tar 600 kr för verkställigheten men även denna summa kommer i första hand försöka drivas in från den betalningsskyldige. Om det inte går att driva in några pengar kommer du dock behöva stå för fakturan.

Ytterligare ett alternativt scenario är att den betalningsskyldige vägrar svara när kronofogden hör av sig. Då kan kronofogden meddela utslag som fungerar som en exekutionstitel precis som en dom. Kronofogden kan då verkställa beslutet utan att domstol behöver blandas in.

Lagen som reglerar kronofogdens förfarande hittar du på denna länk:

lag om betalningsföreläggande och handräckning

Enklast är dock att läsa på kronofogdens hemsida eller ringa till kronofogdemyndigheten om du har ytterligare frågor.

Mvh

David IngvarssonRådgivare