Utebliven återbetalning av privatskuld - Betalningsföreläggande

I november 2011 lånade jag ut 30 000kr till en bekant. Vi skrev inget avtal. Jag har dock överföringen från mitt konto till hennes i internetbanken. Hon erbjöd sig att betala tillbaka 10 000kr per månad med start påföljande månad. Men redan påföljande månad sa hon att hon inte kunde betala. Jag kände sympati med henne och sa att hon kunde betala tillbaka pengarna när hon hade möjlighet. I april i år frågade jag hur hon tänkte göra med återbetalningen och hon svarade att jag skulle få mina pengar. Sedan dess har jag inte hört något om återbetalningen och tror inte att hon kommer att återbetala lånet. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Avtal kan träffas utan att upprättas skriftligen. Var ni överens om att pengarna skulle återbetalas (något förenklat uttryckt) finns det ett avtal mellan er med det innehållet.

Rättsläget är inte helt klart om det är upp till dig att visa att ni kommit överens om att pengarna varit ett lån, eller om det är din bekanta som måste visa att pengarna varit en gåva. För att vara på den säkra sidan skulle det vara bra om du säkrade någon form av bevisning för att överföringen verkligen var ett lån. Om något av era tidigare samtal kring lånet finns bevarat skulle det hjälpa din sak. Kan du få din bekanta att på något sätt bekräfta skulden blir ditt bevisläge i en eventuellt rättstvist mycket enklare.

Om din bekanta inte betalar efter att du framställt ett krav på att få lånet återbetalt kan du vända dig till Kronofogden för ett betalningsföreläggande. Information om hur du går till väga och vad som händer då hittar du här: http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Jag hoppas att du fått en uppfattning om hur du kan gå vidare och att din situation löser sig till det bättre.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare