FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/03/2020

Utdrag ur belastningsregistret för arbete på HVB-hem

Hej

Jag har varit i Amsterdam en gång 2018 och min körkort blev återkalland i 12 månader ,Aså rattfylleri,

Och nu har jag fått jobb på hvb hem men dom vill ha belastningsregistret.

Får man jobba med ungdomar om man har rattfylleri i registret ?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill veta om det kommer synas att du är dömd för rattfylleri i Amsterdam när du lämnar in ditt utdrag ur belastningsregistret till HVB-hemmet.

För att få arbeta vid hem för vård eller boende (HVB-hem) som tar emot barn ska ett utdrag ur både belastningsregistret och misstankeeregistret uppvisas för arbetsgivaren. Att du är dömd för rattfylleri är ingenting som ska synas i dit utdrag ur belastningsregistret.

Vill du läsa mer om exakt vad som syns i ditt utdrag kan du läsa mer hos Polisen (här) och även ladda ned blanketten för att skicka in ansökan om att få ett utdrag ur belastningsregistret.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare