FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/01/2014

Utdrag ur belastningsregistret

Vi bedriver hemtjänst och särskilt boende för äldre och har fått ”order” från kommunen att begära utdrag från belastningsregistret av personer vi ska anställa. Häromdagen stod det dock i en artikel i DN att detta inte var tillåtet i andra fall än där det finns lagkrav på att begära utdrag (skola, barnomsorg osv). Hur är egentligen reglerna kring detta? Har vi rätt att begära utdrag ur belastningsregistret av de vi ska anställa eller inte?

Lawline svarar

Hej,
och tack för att du vänder dig till Lawline.

Anledningen till att det kan tyckas krångligt är för att vissa arbetsgivare (ex. skolor) måste kräva utdrag ur belastningsregistret innan de anställer. Det är dock fortfarande den arbetssökande som begär ut utdraget.

Det finns inga hinder för övriga arbetsgivare att kräva att arbetssökande visar upp utdrag ut registret. Även där gäller att det är den arbetssökande själv som ansöker om att få ut utdraget.

Hoppas att det var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare