Utbetalning av semesterlön vid rörlig lön

Hej

Jag har varit tillsvidare vidbehov anställd med timlön. Arbetsgivaren har betalat ut min semesterersättning vid varje löne tillfälle med 12%. När jag frågade de varför de gjorde det så fick jag svar att eftersom det varierade med antal timmar varje månad valde de att betala ut vid löne utbetalningen. Är detta rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Genomgång av semesterbestämmelserna

Om du arbetar olika antal timmar varje månad är semesterlönen tolv procent av din sammanlagda förfallna rörliga lön under semesteråret, 16 a § tredje stycket semesterlagen (1977:480). Din semesterlön ska betalas ut senast en månad efter semesterårets utgång eller senast en månad efter anställningens upphörande, 26 § andra stycket och 30 § första stycket semesterlagen.

Förenklad sammanfattning

Semesterersättning ska alltså betalas ut en gång per år (30 april) grundat på din timlön och dina arbetade timmar alternativt senast en månad efter att din anställning har upphört. Det finns inget stöd i att utbetala semesterersättning månadsvis. Om din lön är rörlig, är det snarare motsägande att betala ut det månadsvis. Din lön ska summeras en gång om året och därefter ska arbetsgivaren fastslå en slutgiltig summa semesterersättning.

Nedan hittar du lagen som jag har hänvisat till i mitt svar.

Semesterlag.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare