Utbetalning av semesterersättning/semesterlön.

Hej! Jag började på ett företag i september 2012, då som provanställd i 6 månader (heltid), efter ca 5månader sas det tyvärr upp pga personliga problem och vi skrev istället ett avtal att jag jobbar på behov/timmar fram till 20131231. Enda sedan jag började har min arbetsgivare sparat mina semesterpengar, men jag undrar nu om jag har rätt att ta ut dem UTAN att ta semester? Dvs jag vill fortsätta jobba hos samma arbetsgivare, utan semesterledighet, men ändå få ut pengarna (som står skrivet på alla lönespec. jag får). Detta pga dålig personlig ekonomi. Undrar om detta är möjligt eller om jag endast kan få ut pengarna vid ledighet eller uppsägning? Undrar även om det är möjligt, eftersom jag numer jobbar enbart vid behov, att göra om så att jag får ut semesterpengen direkt på lönen istället? /niklas

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Detta är upp till din arbetsgivare. Enligt 30§ semesterlagen skall semesterersättningen utgå utan oskäligt dröjsmål eller senast en månad efter anställningens upphörande. Om din arbetsgivare vill så får denne givetvis betala ut pengarna till dig redan nu - det är upp till denne. Du kan också söka svar på frågan i ditt kollektivavtal eftersom att just denna bestämmelse är dispositiv, vilket innebär att lagregeln gäller enbart om inte annat har avtalats genom kollektivavtal.

Lawline RådgivareRådgivare