FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt21/02/2021

Utbetalad pension efter dödsfall

Hej. Har fått en extra månads utbetalning på pensionen till min döda fars konto. Efter hans dödsfall. Måste dödsboet betala tillbaka pengarna? Vi har inte pengar till begravning så tänkte använda dom pengarna till det. Tack på förhand för svaret

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en person avlider så betalas full pension ut för hela den månaden, då dödsfallet inträffade. Om din far avled i exempelvis januari så ska han få en full utbetalning för januari månad. Sedan ska betalningarna upphöra och inte fortsätta. Om det finns pengar kvar kommer de att bli arvsvinster och delas ut till de personer i Sverige i samma ålder, om personen i fråga inte har tecknat efterlevandeskydd. Här kan du läsa mer om efterlevande skydd på pensionsmyndighetens hemsida.

Jag kan råda dig till att undersöka för vilken månad beloppet utbetalats. Om det är samma månad som dödsfallet (innan eller efter dödsfallet spelar då igen roll), har det gått rätt till. Men om betalningen skett månaden efter den månad din far avled är det troligtvis något felaktigt som skett. Då råder jag er att inte använda dessa pengar utan kontakta pensionsmyndigheten.

Återkom gärna vid fler frågor!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare