FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2019

Utandningsluft eller blodvärde som grund för rattfylleri

Jag känner mig lurad av polisen, jag står inför en situation misstänkt för grov rattfylla, jag hade ett utandningsvärd på 0,71 när jag blåste. Det blev en dum omständighet och borde inte rört bilen alls, men jag hade druckit två folköl och två 33cl Falcon 5,2% från 19:30 - 00-15 utspritt på den tiden. jag kom i väsen med min fru som hade blivit aspackad och det uppstod ett problem, då hon varit sjuk länge så har vi haft jobbigt länge. Jag fick en smäll över käften av min fru och det var en kille som gav sig på mig helt utan orsaker, jag hade tagit ifrån min fru en flaska gin för jag tyckte att det räckte för henne, den killen som gavs sig på mig startade en ordentlig ordväxling och någon ringde Polisen för dom trodde vi skulle börja slåss. Sedan frågar han vad jag har i påsen och frågade om han fick smaka och då exploderade jag och tog gin flaskan och tog en klunk, då kom min fru och fortsätta gapa och då svartnade det för mina ögon så jag satte mig i bilen och körde en liten bit, och då kom polisen, in i bilen och till station och blåste. jag vet att mitt blodvärde inte var såpas gör grov rattfylla så jag sa det till polisen, men då pekade han på en maskin och sa att det kommer den här maskinen visa. jag kan inte sånt här men jag trodde utvecklingen gått framåt sot tänkte bra då kommer det visa sig. jag fick inte reda på blodvärdet då utan fick skriva på och dom frågade om jag erkänner mitt utandnings prov. Hade jag kunnat det här såå hade jag begärt ett blodprov.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Olika former av brott i trafiken behandlas i lag om straff för vissa trafikbrott - trafikbrottslagen (TBL).

Rattfylleri
Om du kör ett motordrivet fordon efter att du har druckit alkohol och det under eller efter färden visar sig att du har minst 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften kan du dömas för rattfylleri. Detsamma gäller om du har intagit narkotika i sådan mängd att det finns kvar narkotiskt ämne i blodet under eller efter färden. Straffet är då antingen böter eller fängelse upp till sex månader, 4 § TBL. Du kan även dömas för rattfylleri om det kan antas att du inte har kunnat framföra fordonet på ett betryggande sätt på grund av intag av alkohol.

Grovt rattfylleri
Beroende på vilken alkoholkoncentration som kan uppmätas hos dig riskerar du att dömas för grovt rattfylleri. Då kan det bli aktuellt med fängelsestraff i upp till två år. Gränsen för att alkoholkoncentrationen ska leda till att brottet anses vara grovt är antingen minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften. Man beaktar även om du i övrigt har varit avsevärt påverkad av alkohol eller andra medel och om ditt sätt att framföra fordringen har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten, 4 a § TBL.

Med andra ord spelar det inte någon roll om ditt blodvärdet hade uppmätts istället, då det är tillräckligt att du har uppvisat 0,71 milligram alkoholkoncentration per liter i utandningsluften för att du ska riskera att dömas för grovt rattfylleri.

Återkallande av körkort
Du kan även vänta dig att ditt körkort kan komma att återkallas på grund av rattfylleri, 5 kap. 3 § Körkortslagen. Vanligen sätts en spärrtid och under denna spärrtid får ett nytt körkort inte utfärdas. Normalt är spärrtiden minst en månad och högst tre år. Skulle det vara så att du döms för grovt rattfylleri är spärrtiden för körkortet dock minst ett år, 5 kap. 6 § Körkortslagen.

Trafikbrott är med andra ord något som man ser väldigt allvarligt på. För din egen och andras säkerhet, ta det försiktigt i trafiken och kör aldrig under påverkan av alkohol eller narkotika.

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare