Urinprov vid möte med socialnämnden

Hej! Jag fick indraget körkort för cirka 1 års sen! Och idag fick jag brev från transportstyrelsen att jag ska gå på möte med socialnämnden. Då är min fråga kommer jag få lämna urinprov hos dom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är mycket sannolikt att du kommer behöva lämna ett urinprov. Exempelvis för att konstatera att man inte har något missbruk av narkotika eller om man begått trafiknykterhetsbrott för att bedöma konsumtionen av substansen som påvisats vid brottet. Du kan kika på Transportstyrelsens allmänna råd, särskilt 12 och 13 kapitlet för att få en inblick i hur bedömningsförfarandet kan gå till.

Transportstyrelsen får nämligen i sin utredning av om man uppfyller kraven för att inneha körkort höra socialnämnden. Detta enligt körkortsförordningen 5 kap. 2§

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Johan LucaRådgivare