Uppstår avtalsbundenhet om man ingått ett avtal med en minderårig som i efterhand fått godkännande från sin förmyndare?

Hej Kan en godtroende part komma ifrån ett avtal hen ingått med en underårig ifall det i efterhand har godkänts av en förmyndare? Till exempel om A (minderårig) ingått avtal med B och B varit i god tro om att A är myndig och sedan godkänns avtalet av A:s förmyndare. Kan B i det läget komma ifrån avtalet eller är hen bunden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar i vilka situationer man kan häva ett avtal eller förklara det ogiltigt när en av avtalsparterna är minderårig men avtalet i efterhand godkänts av förmyndare. I mitt svar kommer jag hänvisa till avtalslagen (AvtL) som reglerar avtal och till föräldrabalken (fb) som innehåller regler om minderårigas rätt att ingå avtal.

Inom avtalsrätten finns en huvudregel som vanligtvis följs; avtal ska hållas. Detta innebär att när man ingått ett avtal är det bindande och man kan inte häva avtalet och ångra sig hur som helst. Det finns dock olika situationer då ett avtal kan hävas eller ogiltigförklaras.

Vad gäller i Scenariot för A och B?

För att få ingå ett avtal måste man uppfylla vissa krav, annars anses avtalet vara ogiltigt från början. För att få ingå ett avtal måste man vara 18 år och myndig. Om man inte är 18 år har man inte en egen rättshandlingsförmåga vilket innebär att den minderårige inte får ingå avtal (9 kap. 1 § fb). Ibland kan undantag göras. Om den minderårige har fyllt 16 år och själv har tjänat pengar genom att jobba så får den minderårige ingå exempelvis köpeavtal för sina egna intjänade pengar (9 kap. 3 kap fb). Om nyss nämnda undantag inte gäller får den part som ingått ett avtal med en minderårig person frånträda avtalet om avtalet inte godkänts eller om avtalet inte fullgjorts. Detta förutsätter att avtalsparten har agerat i god tro (9 kap. 6 § fb). Om avtalsparten frånträder avtalet blir den minderårige skyldig att ge tillbaka det man fått genom avtalet, exempelvis om den minderårige har köpt en cykel av avtalsparten så ska cykeln lämnas tillbaka och betalningen returneras (9 kap. 7§ fb).

I ditt scenario så ingår avtalspart B ett avtal med den omyndige avtalspart A. A har inte fått ett godkännande från sin förmyndare och därför har A inte haft rätt att ingå avtalet. B har därför rätt att frångå avtalet.

Kan ett avtal som slutits med en minderårig person i efterhand godkännas av en förmyndare och därmed bli giltigt?

När en minderårig person ingår ett avtal krävs att den minderårigs förmyndare har godkänt avtalet annars är avtalet inte giltigt. Avtal kan dock bli godkända i efterhand och därmed bli giltiga. Detta kallas inom juridiken för att “Ratihabera” ett avtal. När en förmyndare godkänner avtalet som ingåtts i efterhand blir det därmed giltigt.

I ditt exempel innebär detta att det avtal som B har ingått med den minderårige A blir giltigt då A:s förmyndare i efterhand godkänt avtalet. Avtalet blir då rättsligt bindande och huvudregeln att avtal ska hållas gäller.

När kan man häva ett giltigt avtal?

Huvudregeln är att avtal skall hållas men ibland kan avtal hävas om vissa omständigheter föreligger. När ett väsentligt avtalsbrott sker så kan den drabbade parten ha rätt att häva avtalet. Ett väsentligt avtalsbrott innebär att en part bryter mot det man avtalat om och detta får stora konsekvenser och betydelse för motparten. B hade i detta fall behövt bryta mot det som avtalats mellan B och A och det hade behövt få allvarliga konsekvenser för A om A ska få rätt att häva avtalet.

Vilka andra omständigheter kan medföra att ett avtal blir ogiltigt?

Det finns även andra omständigheter som innebär att ett avtal kan vara ogiltigt. Eftersom det av din fråga inte framgår under vilka omständigheter A och B ingått sitt avtal har jag inte möjlighet att bedöma om det föreligger en ogiltighetsgrund utifrån de förutsättningar jag nämner i mitt svar nedan. Jag kommer dock nämna de olika ogiltighetsgrunderna för att förklara på vilka andra sätt som avtalet skulle kunna ogiltigförklaras.

Ett avtal kan anses som ogiltigt om det faller inom “Pactum Turpe” detta är ett juridiskt begrepp som innebär att ett avtal är ogiltigt om det strider mot moral eller goda seder. Det innebär att avtal som gäller exempelvis köp av sexuella tjänster eller köp av mord är ogiltigt och kan inte prövas i domstol.

Avtalet kan även anses ogiltigt om en part har blivit tvingad att ingå avtalet genom våld eller hot (28-29 § AvtL). Avtal kan bli ogiltigt p.g.a. svek (30 § AvtL). För att svek ska föreligga måste motparten ha lämnat falska uppgifter eller undanhållit information (i detta fall syftar man till information om avtalet. Att person A undanhållit sin ålder utgör inte svek) samt att motparten med avsikt ska ha agerat vilseledande. Vidare kan ett avtal bli ogiltigt om motparten utnyttjat den andres beroendeställning eller oförstånd (31 § AvtL). Denna lagbestämmelse gäller endast om det finns ett tydligt missförhållande mellan den förmån som utlovats och ersättningen parterna avtalat om. Om man skrivit fel i avtalet kan avtalet ogiltigförklaras om motparten var medveten om felet och därmed var i ond tro (32 § AvtL). Avtalet kan även ogiltigförklaras om det vid avtalets tillkomst strider mot tro och heder och motparten är medveten om detta och därmed är i ond tro (33 § AvtL). Slutligen kan ett avtal hävas om ett villkor i avtalet är orimligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt (36 § AvtL).

Vad gäller sammanfattningsvis?

Enligt min bedömning så kan B inte frångå avtalet med A. Avtalet blev giltigt när A:s förmyndare i efterhand godkände avtalet. Av frågan framgår inte omständigheterna vid avtalets ingång och jag kan därför inte bedöma om det föreligger andra ogiltighetsgrunder gällande A och B:s avtal. Jag kan inte heller göra en bedömning av om avtalet kan hävas p.g.a. ett väsentligt kontraktsbrott. Det finns därmed ingen möjlighet för B att upphäva eller ogiltigförklara avtalet. Huvudregeln ska följas och avtalet ska hållas.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare