Uppskovsbelopp vid försäljning av bostad

Hej, Jag sitter just nu i en seperation, och har en fundering. När vi köpte huset så var de genom min vinst från en lägenhet som ja ägde innan vi träffades som gick in som kontantinsats i huset. Vi skrev ett korrekt ifyllt samboavtal där min summa som jag gick in med skulle betalas tillbaka genom en ev husförsäljning sen skulle vi dela på resten. Så sätt lugnt. Frågan är nu ska jag betala skatt på dessa igen? Jag gjorde uppskov på dessa och det ska återföras nu. Nu vid husförsäljningen i skatteverkets kalkyl på hemsidan så berörs ju min del igen egentligen, då ja ska ha tillbaka den summan, så summan av den skattepliktiga delen blir ju skattad igen, Så blir som jag betalar skatt på dem igen? Är de rimligt att låta andra parten ta mer skatt av husförsäljningen då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga så behandlar den uppskov vid köp av bostad. Uppskov regleras i 47 kap inkomstskattelagen (IL).

Vad innebär uppskov?

När man säljer en bostad kan man begära uppskov. Vanligtvis beskattas man vid tidpunkten för försäljningen, men uppskov är ett undantag till detta vilket innebär att beskattningstidpunkten skjuts fram.

Har du fått beviljat uppskov så har du alltså inte skattat på dessa pengar tidigare utan dessa är oskattade. När uppskovsbeloppet sedan återförs så tas det upp till beskattning.

Du har således då enbart beskattat uppskovsbeloppet en gång.

Om du har ytterligare frågor kring detta så är du välkommen att ställa ännu en fråga eller kontakta vår express-rådgivning. Där har du även möjlighet till återkoppling i ditt ärende.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Tilda HanssonRådgivare