Uppskovsbelopp som kontantinsats

Hej!

Ca 1997 flyttade jag in hos min sambo i hans bostadsrätt. 2003 köpte vi hus. Han använde en del av vinsten på sin bostadsrätt till hela kontantinsatsen på huset. Nu har vi separerat och sålt huset. Vi stod som ägare 1/2 var, så pengarna delades 50/50. Hur gör vi med faktumet att han stod för kontantinsatsen? Ska jag betala hälften av den rakt av? Eller efter avdrag för reavinstskatt? Och nu var han ju tvungen att betala uppskovet från lägenheten. Ska jag betala för det med? Vi har inget avtal, så rent krasst kan jag ju strunta i hans utgifter, men jag vill inte vara en sk-tstövel. Vill göra det som är rätt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Utifrån den information som du har lämnat i din fråga tolkar jag det som att din sambo endast använde en del av sin vinst från bostadsrätten till er kontantinsats. Den summa som användes till er kontantinsats utgår jag från därför är din sambos avdrag för slutligt uppskov på vinstbeskattningen.

Vid avdrag för slutligt uppskov, gäller att avdraget ska återföras till beskattning vid försäljningen av bostaden enligt 47 kap 11 § 1 stycket inkomstskattelagen (IL). Din sambo ska precis som du nämner ta upp uppskovsbeloppet till beskattning vid försäljningen.

Eftersom uppskovsbeloppet täckte kontantinsatsen vid förvärvet av er bostad, ska du inte betala både halva uppskovsbeloppet och halva kontantinsatsen. Istället kan du betala hälften av uppskovsbeloppet och hälften av erlagd betalning av schablonintäkten. Schablonintäkt är den skatt som tas ut för att medge avdrag om slutligt uppskov. Schablonintäkten motsvarar 1.67 procent av de uppskovsbelopp som finns vid kalenderårets ingång. På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om beräkning av uppskov och schablonintäkt.

För att dela upp den kostnad som din sambo haft för att täcka kontantinsatsen rekommenderar jag dig därför att du betalar halva uppskovsbeloppet som din sambo återför till beskattning vid försäljningen av er bostad. Vidare bör du erlägga hälften av den totala schablonintäkten som han har betalat per år.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänliga hälsningar,

Stephanie FjeldsethRådgivare