uppskov vid försäljning av jordbruksfastighet

Vi säljer vår jordbruksfastiget å köper en bostadsrätt för exakt samma summa, måste vi betala någon skatt?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

En jordbruksfastighet klassas som en näringsfastighet. Trots detta så ska en försäljning av en jordbruksfastighet som ägs av privatpersoner beskattas i inkomstslaget kapital enligt inkomstskattelagen 13 kap 6 § 1 stycket.

Enligt inkomstskattelagen 45 kap 33 § 1 stycket ska 90% av kapitalvinsten som ni gör när ni säljer jordbruksfastigheten tas upp till beskattning i inkomstslaget kapital. Hur stor kapitalvinsten är beror på om ni har gjort några förbättringar på fastigheten och dylikt vilket jag i detta skede inte kan svara på. Iallafall så kan vi gå vidare med att säga att 90% av kapitalvinsten tas upp till beskattning och beskattas sedan med 30% i inkomstslaget kapital enligt inkomstskattelagen 65 kap 7 §. Total skatt på kapitalvinsten blir således 0,9x0,3=0,27 --> 27%.

Din fråga tar således sikte på ett eventuellt uppskov av beskattningen pågrund av att ni köper en ny fastighet i jordbruksfastighetens ställe. inkomstskattelagen 47 kap reglerar reglerna om uppskovsbelopp. Där stadgas att endast försäljning av privatbostadsfastigheter och privatbostadsrätter kan innebära en rätt att göra uppskov med vinstskatten. Således får ni tyvärr inte skjuta upp er skatt vid försäljning av jordbruksfastighet och därför spelar det ingen roll att ni köper en ny privatbostad i dess ställe.

Jag hoppas att jag givit er svar på er fråga och har ni ytterligare frågor är ni varmt välkomna att mejla oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra jurister ifall ni vill göra en komplett skatteuträkning.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare