Uppsåt vid narkotikabrott

Jag blev stannad med bilen och fick följa med för provtagning. När analysen kom tillbaka visade den att det fanns narkotika i blodet. Jag är hundra procent säker att jag inte brukat någon narkotika. En bekant som var med på en fest berättade att han i sin shot blandat i narkotika och jag isåfall kan ha tagit fel shot. Om så är fallet, vad kan han åtalas för? Eftersom det inte var med avsikt att droga någon annan men jag heller inte visste att han spetsat sin shot. Mitt körkort har nu blivit återkallat och jag måste såklart uppge till polisen vad orsaken högst troligen är. Bör jag i detta fall upprätt en anmälan mot min bekant? Vad riskerar han att dömas för?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kan vi först vända oss till Narkotikastrafflagen (1968:64).

Den som innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika döms till narkotikabrott om det sker uppsåtligen (1 § 6 p. narkotikastrafflagen). Ansvar för narkotikabrott förutsätter därmed att du har handlar med uppsåt. Uppsåt innebär att gärningsmannen är medveten om följderna samt effekterna av dennes handlingar. Detta kräver alltså att du ska ha begått gärningen med vilja och därmed varit medveten om det du gör.

Om du därmed kan motivera och motbevisa att brukandet inte har varit uppsåtligt kan du således inte dömas för narkotikabrott. Beviskravet är ställt utom allt rimligt tvivel vilket innebär att om du har en alternativ förklaring till hur och varför det fanns narkotika i ditt blod kan detta vara till hjälp. Genom att upprätta en anmälan mot din bekant kan du visa en alternativ förklaring. Din bekant däremot riskerar att dömas för narkotikabrott (1 § 6 p. narkotikastrafflagen).

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med ditt ärende rekommenderar jag dig starkt att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare