Uppsåt för bedrägeri på grund av uteblivit kvitto?

Hej!

Har sålt en ny telefon, har skrivit att det finns kvitto till.

Säljer telefonen, kan inte ordna fram något kvitto, pga slarv.

Kund vill verkligen ha sitt kvitto, förklarar att jag inte kan fixa fram det.

Erbjuder kunden att häva köpet och få tillbaka sin pengar pga jag inte kunde uppfylla avtalet.

Kund vill inte häva köpet, jag tror att kund vet att han inte kan hitta telefonen för bättre pris.

Men kunden är påstridig och säger att jag måste fixa fram kvitto, annars kommer en anmälan.

Han påstår också att jag gör bedrägeri mot honom, samt att telefonen lika gärna kan vara stulen.

Jag påstår att han har två val, antingen får han pengarna tillbaka, eller så godtar han affären och går vidare.

Kan jag åka dit på något?

Han vill nämligen lämna mig ifred.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan inte utifrån frågan se hur kundens påstående att du utsatt honom för bedrägeri enligt 9 kap 1 § Brottsbalken stämmer. Det torde för det första ligga i sakens natur att man (då man blivit utsatt för bedrägeri) inte vill ha kvar saken (i detta fallet mobilen) utan istället vill ha tillbaka sina pengar (då man ju lurats till en förmögenhetsöverföring).

För det andra är du enligt mig inte ens är i närheten av att ha det uppsåt som krävs för ett så allvarligt brott som bedrägeri. Du vill ju i grunden bara göra rätt för dig. Därmed är tvistefrågan här snarare att se som ett köprättsligt problem. Rent köprättsligt borde kunden möjligen tänkas ha rätt att häva köpet, någon som du ju också erbjudit. Bedömer således en bedrägerianmälan som ett slöseri med kundens (och din) tid då du enligt handlingsförloppet i din fråga aldrig haft uppsåt för detta brott.

Hoppas du känner att du fått lite relevanta tankar kring din fråga
Sebastian NäslundRådgivare