Uppsagt lån

Hej, jag och min exman håller på och bodelar. Vi äger ett hus ihop och banken har sagt upp lånen pga misskötta räntebetalningar. Vad sker nu?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Banken har möjlighet att begära att kronofogden genomför tvångsförsäljning av huset om ni misskött betalningar, såvida banken har panträtt i huset. Eftersom att ni ändå håller på med bodelning är mitt råd att helt enkelt att ni i samband med denna försäljer huset så att ni kan betala banken för lånet. Vidare blir det ofta lättare att dela upp lotterna i bodelningen om huset säljs, och därutöver får ni troligen mer betalt för huset än om banken väljer att påkalla tvångsförsäljning av det. En tvångsförsäljning kan leda till en låg köpeskilling.

Gör alltså klart bodelningen och sälj huset själva så att ni kan få ut så mycket ni bara kan av det. Utöver detta kan jag inte ge mycket mer råd utifrån de knappa förutsättningar som har angetts i frågan.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare