Uppsägningstider

hur ska uppsägningstiden beräknas?

Jag ska nu byta jobb och har jobbar sen 1 januari 2017 i ett bolag (AB) men har jobbat i samma koncern sen 2013 men i ett annat bolag (AB)

vad säger lagtexten om min uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga berör uppsägningstid blir lagen om anställningsskydd (LAS) tillämplig.

Det framgår inte direkt av din fråga om du själv har sagt upp dig eller om du blivit uppsagd och därför kommer jag nedan redogöra för vad som gäller i båda fallen.

Till att börja med framgår det att av 3 § 1 st. 1 p. LAS att vid beräkning av anställningstid enligt 11 § LAS att en arbetstagare som byter anställning genom att övergå från en arbetsgivare till en annan får tillgodoräkna sig tiden om arbetsgivarna vid tidpunkten för övergången tillhör samma koncern, dock ska det här har skett utan avbrott.

För uppsägning från arbetsgivarens sida gäller uppsägningstiderna som avses i 11 § LAS. Alltså skulle du blivit uppsagd av arbetsgivaren skulle du haft tre månaders uppsägningstid då du har jobbat inom koncernen i ungefär fem år.

Vidare är det värt att nämna att det får bestämmas att andra uppsägningstider ska gälla än vad som står i 11 § LAS, dock måste det här i så fall framgå av ett kollektivavtal vilket framgår av 2 § 4 st. LAS (finns inget sådant gäller reglerna i 11 § LAS).

Skulle du istället säga upp dig själv brukar det i regel finnas inskrivet i ett kollektivavtal vad som gäller och brukar i regel vara 1-3 månader. Finns inget kollektivavtal innebär det istället att du har en månads uppsägningstid.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Oliver FribergRådgivare