Uppsägningstid vid uthyrning av egen bostad

Hej

jag har en fråga på ert.

Jag har ett hus i Sverige. Huset har jag hyrt ut till en kille. Han vill lämna huset från och med 31.10. Nu är min fråga , han sagts av hyreskontrakt på 01.08. och vi har en avtal med uppsägningstid från 3 månader. Må han också betala för November eller inte. Vad hand om han betala inte?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du hyrt ut ditt hus till en kille (här nedan kommer jag kalla honom för "hyresgästen"). Det du nu undrar över är hur länge till han måste betala hyra till dig. Detta då han den 1 augusti sagt upp hyresavtalet mellan er.

Tillämplig lag

Du hyr ut ditt egna hus. Därför är lagen om privatuthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) tillämplig i ditt fall.

Hur länge till måste hyresgästen betala hyra till dig?

Med anledning av att du inte skriver något om huset hyrs ut fram tills ett visst datum (bestämd tid) förstår jag det som att du hyrt ut den tills vidare (obestämd tid).

Vid uthyrning till obestämd tid (vilket alltså föreligger i ditt fall) har hyresgästen alltid rätt att säga upp hyresavtalet att sluta gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen (2 och 3 § privatuthyrningslagen)

Det innebär alltså att i och med att din hyresgäst sagt upp lägenheten den 1 augusti så gäller ert hyresavtal fram tills 30 september. Det innebär med andra ord att din hyresgäst är skyldig att betala hyra för hela augusti och september men inte för oktober eller november.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare