Uppsägningstid vid timanställning?

Hej,

Jag har problem i anslutan till att jag säger upp mig från min anställning.

Jag har sedan 6/2 -17 haft en prov och sedan tillsvidareanställning på ett företag.

Det var meningen att jag skulle övergå till en timanställning från och med 24/11 -17.

I början på november fick jag erbjudande om anställning hos annan arbetsgivare som jag hellre tar. Tillsvidareanställningen sades upp av mig den 24/10 med en månads uppsägningstid. Jag mejlade min chef den 11/11 och skrev att jag önskade säga upp mig från timanställningen med omedelbar verkan. I början verkade allt fungera som jag tänkt (tänkte att min sista dag skulle bli 25/11). Nu i dagarna har dock min arbetsgivare sagt att det inte går att säga upp timanställningen innan den påbörjas och ogiltigförklarar det, mycket tydliga, mejl jag skickade den 11/11. Kan det här vara korrekt hanterat av min arbetsgivare? Om inte hur arbetar jag bäst för att komma ur den här situationen? Min nya anställning påbörjas 27/11 (detta går ej att ändra på om jag vill ha anställningen).

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Timanställning regleras inte i lagen om anställningsskydd (LAS). Det innebär att uppsägningstiderna som stadgas där inte gäller. En timanställning innebär egentligen att du tackar ja till arbete inför varje arbetspass som du blir erbjuden. Du har därmed ingen uppsägningstid för timanställningen och har redan gjort det som ålegat dig. Du har alltså ingen skyldighet att arbeta kvar längre än till den 25/11. Hoppas du har fått svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare