Uppsägningstid vid provanställningar

Hej

Kan jag säga upp en provanställd på dagen

Dvs ingen uppsägningstid

Jag har inget kollektivavtal

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till till Lawline med din fråga!

Din fråga rör uppsägningstid för provanställningar, och det framkommer även att du inte har ett kollektivavtal. Det har betydelse då reglerna kring hur en provanställning avbryts eller sägs upp kan vara olika beroende på om det finns kollektivavtal eller inte.

Om det saknas kollektivavtal är lagen om anställningsskydd (LAS) som tillämpas. En provanställning är en osäker anställningsform, men inte så osäker att man kan säga upp någon "på dagen". En provanställning kan avbrytas i förtid, 6 § 3 st. LAS. En arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att en provanställning ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning ska enligt 31 § LAS underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg. Gör arbetsgivaren inte detta kan han bli skyldig att betala skadestånd till arbetstagaren, enligt 38 § LAS.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Sofie FalkRådgivare