Uppsägningstid vid provanställning

Hej.

Min fråga gäller uppsägning under provanställning från arbetstagarens sida.

Jag har en provanställning och vill säga upp mig med omedelbar verkan. I mitt kontrakt står det att jag har en provanställning under sex månader men det står ingenting om uppsägningstiden. Vad är mina skyldigheter enligt lag och avtal och vad är mina rättigheter? Kan jag gå redan under dagen eller är jag skyldig till att ge två veckors uppsägningstid?

Kan min arbetsgivare kräva två veckors uppsägningstid av mig som arbetstagare?

Vänligen

C

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Har din arbetsgivare tecknat ett kollektivavtal så kan det innehålla bestämmelser som avviker från Lag om anställningsskydd (LAS). Finns inget kollektivavtal eller om ditt anställningsavtal inte anger någon särskild uppsägningstid så får man vända sig till LAS och praxis som hör till.

I LAS finns inte en reglerad uppsägningstid för provanställningar, vilket innebär att du inte behöver beakta någon uppsägningstid. Med förutsättningarna att det inte finns en reglerad i kollektivavtal (KA kan skapa en uppsägningstid till arbetstagares nackdel - 2 § 3 st LAS).

Enligt 2 § 2 st LAS får inte heller anställningsavtal tecknas till en arbetstagares nackdel. Vilket innebär att ifall ditt anställningsavtal innehåller en uppsägningstid så borde den ogiltigförklaras.

Finns ett kollektivavtal så läs igenom ifall det reglerar din fråga. Gör det inte det så ska det vara fritt fram att säga upp dig med omedelbar verkan!

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare