Uppsägningstid vid provanställning?

Jag är anställd på en snabbmatskedja och jag har en provanställningstid på 6 månader, det har gått 1 månad sen jag skrev på alla papper och de har kollektivavtal med HRF tror jag. Dock trivs jag inte där och undrar hur det blir med uppsägningstiden när jag säger upp mig? Och hur säger jag upp mig bäst?

Jag har ett nytt jobb där jag börjar omedelbart, vad ska jag göra om jag har de 2 veckors uppsägningstid men inte kan jobba på det gamla jobbet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om din arbetsplats har tecknat kollektivavtal så gäller uppsägningstiden som står skrivet i kollektivavtalet. Om inget kollektivavtal är tecknat så gäller ingen uppsägningstid för en provanställd, enligt reglerna i LAS.

Om nu en uppsägningstid finns enligt kollektivavtal och du inte följer detta, begår du ett brott mot anställningsavtalet. Det innebär att du kan bli skadeståndsskyldig om din arbetsgivare lidit ekonomisk skada.

Mitt råd
Ta reda på om din arbetsplats har tecknat kollektivavtal, detta ska stå skrivet i ditt anställningsavtal. Du bör underrätta din chef omgående då uppsägningstiden påbörjas från den dagen du säger upp dig. Om det råder uppsägningstid enligt kollektivavtal finns det inget du kan göra för att slippa arbeta för att inte riskera begå avtalsbrott.

Det finns inget ''bästa sätt'' för att säga upp sig, men det ska framgå tydligt att du har sagt upp dig. Om din chef accepterar att du säger upp dig utan uppsägningstid är detta okej i lagens mening. Det bästa är om du kan komma överens med din chef att du ska sägas upp utan uppsängingstid.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig för dig.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare