Uppsägningstid vid provanställning

Hej. Vad gäller angående uppsägning på ett ställe utan kollektivavtal? Jag har en provanställning på 6 månader, inget kontrakt skrivet men där står det att de är 1 månads uppsägningstid även under provanställning? Jag vantrivs väldigt på min arbetsplats och vill veta mina rättigheter ifall arbetsgivaren krånglar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du inte har skrivit något kontrakt med din arbetsgivare, men att du har en provanställning på 6 månader och att du har fått informationen om att det är 1 månads uppsägningstid.

Provanställning regleras av 6 § lagen om anställnignsskydd. En provanställning övergår automatiskt i en tillsvidareanställning efter 6 månader, om inte arbetsgivaren eller arbetstagaren avslutar anställningen.

Det uppställs ingen uppsägningstid vid provanställning för det fallet att arbetstagaren vill avsluta anställningen. Lagen om anställningsskydd är tvingande till arbetstagarens fördel, det innebär att villkoret om 1 månads uppsägningstid inte gäller, då det är till din nackdel.

Härutöver har arbetsgivaren en skyldighet att lämna skriftlig information till dig senast en månad från det att du började arbeta. Jag förstod inte riktigt om du har fått detta, men om du inte har det kan arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig enligt 38 § lagen om anställningsskydd.

Sammanfattningsvis är villkoret om 1 månads uppsägningstid inte gällande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare