Uppsägningstid vid provanställning

UJag hyr bord som nagelterapeut och i mitt avtal står att vi har 3 månaders ömsesidig uppsägningstid. Det står även att avtalet inleds med 6 månaders prövotid. Detta tolkar jag som att jag kan säga upp min plats med omedelbar verkan under prövotiden. Är det korrekt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Regler om anställning och uppsägning finns i lagen om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80.
Enligt 6 § LAS får arbetsgivaren och arbetstagare får ingå avtal om provanställning under högst 6 månader. Om inte arbetsgivaren eller arbetstagaren sagt upp anställningen innan prövotidens utgång övergår provanställningen till en tillsvidareanställning. En provanställning kan avbrytas i förtid om inget annat är avtalat och arbetsgivaren behöver inte ha saklig grund för att säga upp en provanställd arbetstagare. Under provanställning gäller inte LAS vanliga regler om uppsägningstid, utan en arbetstagare kan avbryta sin anställning samma dag som den avslutas, medan arbetsgivaren måste underrätta arbetstagaren minst två veckor i förväg, 31 § LAS.
Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,
Linda OlssonRådgivare