Uppsägningstid vid hyra av lokal

Vad gäller kring uppsägningstid vid hyra av lokal (helt stall) om kontrakt inte skrivits? Har fått till mig att hyresvärden kan kräva hyresgästen på 9 månaders hyra (efter uppsägning) om kontrakt inte finns och platsen sägs upp?

- I detta fallet finns meddelanden på att hyresvärden uppgett att upprätta kontrakt, men kontraktet har inte kommit, gäller då dessa meddelanden? Finns dock ingen uppsägningstid i dessa meddelanden överenskommet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I och med att det inte finns något kontrakt på hyresförhållandet antar jag att hyran sker på obestämd tid (12 kap. 3 § Jordabalken). Regler om uppsägningstid gällande hyra på obestämd tid regleras i 12 kap. 4 § 2 punkten Jordabalken. Enligt regleringen ska hyresavtal som gäller på obestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar efter nio månader från uppsägningen, om avtalet avser en lokal. Givetvis kan annat avtalas, men om det inte gör det är det reglerna i 12 kap. Jordabalken som gäller, vilket innebär en 9 månaders uppsägningstid.

Vänligen,

Anna LissRådgivare