Uppsägningstid vid extraarbete

Hejsan, jag jobbar förtillfället på Pressbyrån. Och det står på mitt anställningsavtal " extra vid behov" och jag får vecko schema. Men nu har jag fårt erbjudande om ett annat jobb som är heltid. Min fråga är då, har jag 1 månads uppsägningstid ? Jag vet att jag kan tacka nej till tider om så behövs men vill avsluta snyggt!

Mvh Kim

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om anställning och uppsägningstider regleras i Lagen om anställningsskydd(LAS), den hittar du https://lagen.nu/1982:80.

Din anställningsform är en behovsanställning och i LAS kallas det en allmän visstidsanställning(Las 5 p1).

Om inte du och din arbetsgivare har avtalat om uppsägningstid så upphör din visstidsanställning vid anställningens utgång eller när arbetet slutförts, detta utan uppsägningstid. Så om ni avtalat om en veckas arbete så kan du sluta direkt, utan uppsägningstid, när veckan är slut(Las 4 stycke 2).

Självklart kan anställningen avslutas tidigare om du och arbetsgivaren är överens om det.

Hoppas du fått svar på din fråga och tveka inte att återkomma!

Med vänlig hälsning

Cornelia GöranssonRådgivare