Uppsägningstid vid egen uppsägning

Hej, vi har en anställd hos oss som sade upp sig igår och enligt hennes anställningsavtal har hon en månads uppsägningstid. Hon anställdes av oss 2016. Hon Påstår idag att hon har rätt till två månades uppsägningstid enligt LAS då hon arbetat mer än 2 år. Enligt min bedömning av LAS gäller detta endast om arbetsgivaren säger upp arbetstagaren och när arbetstagaren själv säger upp säg gäller anställningsavtalet dvs i hennes fall en månad? Vad är det som gäller egentligen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägningstid vid egen uppsägning

Lagen om anställningsskydd reglerar frågorna kring uppsägningstid och den exakta regleringen finner vi i 11§ LAS. Ditt påstående i frågan är korrekt, säger arbetstagaren upp sig själv är det en månads uppsägningstid som gäller, oavsett hur länge man varit anställd.

Tilläggas ska dock att paragrafen går att avtala bort via kollektivavtal. Av frågan framgår inte om ett sådant finns på arbetsplatsen, men är detta fallet skulle jag kolla med facket hur frågan är reglerad i avtalet.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare