Uppsägningstid vid egen uppsägning

Hej, Vi har en anställd sedan 2011. Hon har nu sagt upp sig. Vi är inte ansluten till ett kollektivavtal och i hennes anställningsbevis står det att uppsägningstiden är enligt lag.

Hur lång uppsägningstid har hon?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägningstid då kollektivavtal inte finns

Eftersom ni inte är anslutna till ett kollektivavtal, är det så enkelt som att uppsägningstiderna i lagen (1982:80) om anställningsskydd gäller. I 11 § finns bestämmelser om uppsägningstider. Enligt 11 § första stycket lagen om anställningsskydd så kan en arbetstagare inte ha en längre uppsägningstid än en månad. Detta innebär att om en arbetstagare säger upp sig exempelvis den 15 mars, upphör anställningen den 15 april.

Sammanfattningsvis har din arbetstagare en månads uppsägningstid.

Vänligen,

Charlotte AnderssonRådgivare