Uppsägningstid vid egen uppsägning

Hej! Jag är anställd av ett privat företag sedan 2009. Till våren kommer jag förmodligen börja studera på heltid och ska då säga upp mig från min tjänst. Enligt mitt anställningsavtal har jag 3 månaders uppsägningstid och jag undrar om det gäller även om jag säger upp mig själv? Jag är med i Unionen men företaget har inget kollektivavtal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 11 § lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) finner du bestämmelsen rörande uppsägningstid. Om du väljer att säga upp dig har du en uppsägningstid på en månad. Detta innebär att om säger upp dig självmant kan du inte åläggas jobba kvar längre än en månad.

Lagen är dock subsidiär, 2 § LAS, vilket innebär att vissa bestämmelser, där bland 11 § LAS, kan åsidosättas genom kollektivavtal. Individuella anställningsavtal som ger arbetstagaren sämre skydd/rättigheter än lagen är inte acceptabla, förmånligare avtal är dock tillåtna, 2 § LAS.

Då företaget du anställd av inte har ett kollektivavtal gäller sammanfattningsvis att du har en månads uppsägningstid, om inte ditt individuella anställningsavtal på något vis skulle vara förmånligare.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare