Uppsägningstid under provanställning för arbetstagaren

Har en knivig situation. har bytt jobb och skrivit avtal med nya jobbet om en provanställning. dagen innan jag skulle börja blev jag uppsagd pga av att han inte fått fram arbete till mig. Anställningsavtalet jag har skrivit på är "Maskinentreprenörerna Anställningsavtal" Vad jag kunnat läsa mej till så kan han säga upp mig med två veckors notis. sedan har det blivit lite jobb så han har skjutit på uppsägningen med en vecka i taget. Men frågan är vad gäller för mig om jag nu väljer att säga upp mig, Då jag hittat ett annat jobb.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Den lag som är tillämplig för dig är Lagen om anställningsskydd (LAS) som du finner här.

Vid provanställning finns ingen uppsägningstid för arbetstagaren

Vid provanställning finns ingen uppsägningstid för dig som arbetstagare enligt 6 § 2-3st LAS. Detta gäller under förutsättning att det inte finns något kollektivavtal som reglerar uppsägningstiden på er arbetsplats. Du har helt enkelt rätt att avsluta din provanställning när du vill men du måste givetvis meddela din arbetsgivare att du säger upp dig och det gör du lämpligast genom ett skriftlig meddelande.

Har du några övriga frågor gällande arbetsrätt är du välkommen att kontakta vår juristbyrå.

Glad påsk,

Med vänliga hälsningar

Cornelia NajafiRådgivare