Uppsägningstid provanställning?

Hej!

Har precis fått min provanställning avslutad, och då gäller ju två veckors uppsägningstid. Jag fick välja mellan att stanna en månad eller dom två veckor som gäller vid en provanställning. Valde två veckor via ett sms till arbetsgivaren. Dock har jag och arbetsgivaren ej skrivit på nya papper att provanställningen är avslutad. Är det något som måste göras? Vad gäller annars, får jag jobba kvar två veckor från det att papper skrivs på eller hur funkar det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är om anställning och då är Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) tillämplig lag. I 6 § LAS framgår att en provanställning får avslutas före anställningstiden är över. Det finns inga formkrav på att anställningsavtalet ska avslutas skriftligen utan det räcker med att arbetsgivaren meddelar det åt dig. Alltså en provanställning saknar uppsägningstid och vidare behöver inte arbetsgivaren uppge någon anledning till varför anställningen ska upphöra.

Det jag inte vet är hur länge det är kvar på din anställning och därav blir det svårt att ge ett exat svar i ditt fall. Men för att försöka svara på din fråga så är uppsägningstiden inte lagreglerad för provanställningar i LAS. Alltså bör de två veckor som du och din arbetsgivare kommit överens om gälla från den dagen då ni avtalade om detta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare