Uppsägningstid provanställning

Hej,

Om man har en provanställning och blir uppsagd precis innan provanställningen går ut. Vilken uppsägningstid är det då som gäller? I anställningsavtalet står "Uppsägningstid om 1 månad från vardera part".

Har man då rätt till lön i en månad från att man blivit uppsagd, eller är det något annat som gäller?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Regler om hur en provanställning upphör hittar du i lagen om anställningsskydd, för bestämmelser kan du främst se 6 § LAS.

Generellt om provanställning kan sägas att de är till för situationer då det föreligger ett så kallat prövobehov. Arbetsgivaren behöver pröva arbetstagarens arbetsförmåga för den aktuella tjänsten, och denna period får omfatta högst 6 månader.

En provanställning är en anställning som löper på viss tid, och det kan upphöra genom att antingen arbetstagaren eller arbetsgivaren vid prövotidens slut lämnar besked om detta till den andra parten. Det räcker alltså med att detta meddelas före prövotiden slutar. Om inget sådant besked lämnas övergår provanställningen till en tillsvidareanställning.

Dock, vilket borde vara det som åsyftas när det kommer till skrivningen i ditt avtal, kan en provanställning avbrytas innan prövotiden löpt ut. Skälen bakom beslutet behöver då inte anges. Anställningsformen är till sin natur osäker för arbetstagaren eftersom arbetsgivaren inte behöver uppge saklig grund för att provanställningen ska upphöra.

När det står "uppsägningstid om 1 månad" i ditt avtal åsyftas att det ska sägas upp med en månad i förtid, om du som arbetstagare inte ska få jobba alla 6 månader. Om arbetsgivaren eller du som arbetstagare t.ex. vill avbryta provanställningen redan efter första månaden, så ska anställningen fortsätta en månad till (man har då inte rätt till lön utan att man också jobbar den tiden). Det säger alltså inte att man har rätt till någonting efter att provanställningen gått ut.

Viktigt att veta är dock att bestämmelsen i LAS är semidispositiv, vilket innebär att man genom kollektivavtal kan avtala annat som är avvikande, LAS 2 §. Således kan, om arbetsplatsen är reglerad av kollektivavtal, bestämmelserna om uppsägningstid och provanställning vara annorlunda i ditt fall.

Du bör därför kontrollera huruvida det finns ett gällande kollektivavtal på din arbetsplats, och i så fall om detta särskilt reglerar uppsägningstid för provanställning, för att kunna fastställa om det behöver iakttas någon uppsägningstid.

Har du fler frågor är du välkommen att skriva till oss igen, eller ringa till oss på vår telefon 08 533 300 04 på vardagar mellan 10-16.

Hälsningar/

Robin UddénRådgivare